Kolejny poranek w Kambodży zaczynamy od słodkiej, mrożonej kawy. W biegu jemy tradycyjne kambodżańskie śniadanie. O 7 rano nie jest jeszcze tak upalnie, więc niezwłocznie wsiadamy na rowery. Dzień zaczynamy od zwiedzania świątyni Ta Prohm, tłumnie odwiedzanej przez miłośników amerykańskiego kina akcji. Świątynia ta była tłem dla kręconego w Kambodży filmu Tomb Raider z Angeliną Jolie. Miejsce, które do tej pory widzieliśmy tylko na zdjęciach wygląda w rzeczywistości tak samo bajecznie. Gdy docieramy na miejsce naszym oczom ukazuje się niezwyczajny widok. Świątynia jest porośnięta zielenią do tego stopnia, że z jej murów wyrastają potężne drzewa. Nigdy wcześniej nie widzieliśmy, żeby natura w takim stopniu opanowała budowlę. To dopiero drugi dzień zwiedzania kompleksu Angkor, a my już wiemy, że zapamiętamy tą wycieczkę na zawsze.
Poniżej znajdziecie praktyczne informacje dotyczące cen biletów, transportu, jedzenia oraz proponowany przez nas plan zwiedzania. Plan zwiedzania jest wg nas szczególnie ważny, bo gdy sami planowaliśmy zwiedzanie świątyń mieliśmy niezły mętlik w głowie. Świątyń, które wchodzą w skład kompleksu jest bardzo dużo i ciężko jest dokonać wyboru.

BILETY

Bilety wstępu do świątyń kupicie w Angkor Ticket Center, które wg naszych informacji jest jedynym miejscem dystrubucji oryginalnych wejściówek. Bilet nie jest imienny, ale będzie na nim wydrukowane Wasze zdjęcie, które zostanie zrobione przy okienku. Za bilety można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą.

Do wyboru są trzy opcje:
  • Bilet na 1 dzień kosztuje 37 $,
  • 3 dniowy bilet to koszt 62 $
  • Za 7 dniowy bilet zapłacicie 72 $
Jeśli możecie zrobić sobie dłuższy przystanek w Siem Reap to polecamy zakup biletu na 7 dni. Jest on niewiele droższy od trzydniowego, a daje Wam możliwość zwiedzania większej ilości świątyń.

TRANSPORT

Najpopularniejszym środkiem transportu do i między świątyniami są tuk tuki. Kompleks świątyń będący największym budynkiem religijnym na świecie zajmuje teren aż 163 hektarów (!).  Jeśli nie chcecie wydać majątku na dojazdy do bliżej położonych świątyń to dobrym pomysłem jest wypożyczenie roweru. Jeśli śpicie w hostelu lub homestay'u prawdopodobnie będziecie mogli wypożyczyć tam rower. Część hosteli wypożyczy go wam bezpłatnie lub za niską opłatą - już od 1 $ za dzień. W tej cenie nie spodziewajcie się niczego lepszego od starego składaka. Wypożyczenie bardziej profesjonalnego sprzętu będzie droższe.

JEDZENIE

Zwiedzanie świątyni to wyprawa na cały dzień. Nie martwcie się, jeśli zapomnieliście zabrać ze sobą przekąsek. Na terenie świątyń i po drodze do nich znajdziecie liczne stoiska z jedzeniem i napojami, które są czynne już od wczesnych godzin porannych.

PLAN ZWIEDZANIA

Podążając za radą przewodnika Lonely Planet postanowiliśmy odłożyć zwiedzanie najbardziej  efektownych świątyń na koniec. Tak, aby z każdym dniem zachwycać się coraz bardziej architekturą Khmerów.

DZIEŃ 1

Plan zwiedzania: Świątynie Preah Khan i Preah Neak Poan

Czas zwiedzania: Ok. 4 h
Środek transportu : Rower
Zwiedzanie kompleksu Angkor Wat zaczęliśmy od świątyń Preah Khan i Preah Neak Pon. Świątynie  położone są blisko siebie, odległość między nimi wynosi 3,5 km. Porośnięta drzewami Preah Khan zrobiła na nas dużo większe wrażenie niż położona nad wodą Preah Neak Pon. Przede wszystkim dlatego, że widoczne na mapie jezioro okalające świątynie w rzeczywistości było kompletnie wyschnięte. Tego dnia poruszaliśmy się rowerem i przejechaliśmy łącznie 19 km.

Podczas naszej wizyty w Preah Khan trwała sesja ślubna

DZIEŃ 2

Plan zwiedzania: Ta Prohm, Sra Srang, Banteay Kdei
Czas zwiedzania: Ok. 5 h
Środek transportu: Rower
Kolejny dzień zaczęliśmy od zwiedzania popularnej wśród turystów świątyni Ta Prohm. W tej  porośniętej korzeniami i ogromnymi drzewami budowli kręcono sceny z filmu Tomb Raider. Miejsce wygląda magicznie, jak z bajki. Pozostałe świątynie (Srah Srang i Banteay Kdei) położone są w promieniu 3 km od Ta Prohm. W Srah Srang powtórzył się scenariusz z miejsca, które zwiedzaliśmy dzień wcześniej. Brak otaczającej ją wody powodował, że straciła dużo uroku. Jeśli spodobała się Wam świątynie Ta Prohm i Preah Khan to polecamy zajrzeć do Banteay Kdei. Banteay Kdei została wybudowana w tym samym stylu architektonicznym, ale jest mniejsza i nie tak tłumnie odwiedzana przez turystów. Drugiego dnia również poruszaliśmy się rowerem i pokonaliśmy trasę ok 25 km.

Ta Prohm

Banteay Idei

DZIEŃ 3

Plan zwiedzania: Angkor Wat, Angkor Thom, Bayon, Monument of Lopor King
Czas zwiedzania: Ok. 6 h
Środek transportu: Tuk tuk
Cena: 20 $
Kolejny dzień zaczęliśmy od oglądania wschodu słońca nad świątynią Angkor Wat. Zakwasy po przejechaniu prawie 50 km skutecznie odwiodły nas od kontynuowania jazdy rowerem. Tym razem wypożyczyliśmy tuk tuka. Kierowca czekał na nas przed bramami hostelu o 5 rano, a o 5:20 byliśmy już na miejscu. Niestety z powodu zachmurzenia, wschód słońca nie przypominał tego, który widzieliśmy na zdjęciach. Ogromne wrażenie zrobiła na nas świątynia Angkor Wat, a szczególnie misterne płaskorzeźby wykute na jej ścianach z ogromną precyzją i szczegółowością. W kompleksie Angkor Thom zatrzymujemy się na dłużej w świątyni Bayon, która składa się z 54 wież ozdobionych  ludzkimi twarzami.

Jedna z wielu twarzy ozdabiających świątynie Bayon
Widok na Angkor Wat

DZIEŃ 4

Plan zwiedzania: Banteay Srei, Angkor Wat
Czas zwiedzania: Ok. 5 h
Środek transportu: Tuk tuk
Cena: 20 $
Świątynia Banteay Srei  znajduje się poza głównym obszarem Angkoru. Podróż tuk tukiem trwa tu prawie godzinę. Banteay Srei, zwana również świątynią kobiet różni się od pozostałych budynków kompleksu. Jest zbudowana z czerwonego piaskowca i bogato zdobiona ornamentami. Przeważają wizerunki kobiet oraz motywy roślinne. Kolejnym punktem zwiedzania tego dnia był powrót do Angkor Wat. Ponieważ nie mieliśmy dobrych zdjęć z tej świątyni, postanowiliśmy wybrać się tam jeszcze raz, ale tym razem o innej porze dnia.

Nasz tuk tuk
Banteay Srei
Angkor Wat

PODSUMOWANIE

Do Kambodży przyjechaliśmy w ryzykownym terminie, bo w środku deszczowego sezonu (wrzesień). Podczas naszego pobytu zdarzyło się kilka deszczowych dni, ale uniknęliśmy za to tłumu turystów. Jeśli tak jak my nigdzie się nie śpieszycie i możecie sobie zrobić dłuższy przystanek w Siem Reap, to zdecydowanie polecamy zakup karnetu na cały tydzień. Bilet na 7 dni jest lepszą opcją dla tych z Was, którzy interesują się fotografią i zależy Wam na tym, żeby zrobić ładne zdjęcia.  W robieniu zdjęć może przeszkodzić Wam trudna pogoda (jeśli przyjeżdżacie do Kambodży w deszczowym sezonie lub gdy temperatura jest tu bardzo wysoka), czy tłumy ludzi wylewające się ze świątyni. Będąc w posiadaniu karnetu na kilka dni możecie zwiedzić więcej świątyń oraz zrobić kilka podejść do tych, na których Wam szczególnie zależy. Poruszanie się po świątyniach tuk tukami jest kosztowne, a jeżdżenie bardzo długich tras na rowerze może być męczące, jeśli nie jesteście wyczynowymi sportowcami. Polecamy zwiedzanie rowerem najbliższych świątyń, a te dalsze najlepiej będzie zwiedzać na tylnim siedzeniu tuk tuka. Wybierając miejsce noclegowe warto mieć na uwadze jego odległość od kompleksu świątyń. My, podczas pobytu w Siem Reap nocowaliśmy w Angkor Sweet Home, oddalonym od kompleksu Angkor Wat o ok. 5 km.  Dodatkowo, do dyspozycji gości hostelu były bezpłatne rowery, dzięki którym zaoszczędziliśmy kilka dolarów dziennie na wynajmie. Jeśli na zwiedzanie nie macie zbyt wiele czasu to polecamy odwiedzić trzy najbardziej spektakularne naszym zdaniem świątynie: Angkor Wat, Bayon i Ta Prohm.