Na początek kilka słów o naszej podróży z wyspy Ko Tao do Ko Samui. Bilet na tej trasie kosztował nas 500 THB za osobę i obejmował taksówkę do portu oraz rejs promem. Wybraliśmy najtańszego przewoźnika (Songserm), który płynie najdłużej, bo aż 3,5 h. Za dodatkowe 200 THB dopłyniecie do celu w dwa razy krótszym czasie.

W oczekiwaniu na prom

Ko Samui to wyspa o powierzchni dziesięciokrotnie większej niż Koh Tao. Na 229 km2 rozciąga się kilkanaście pięknych plaż. Plaże są piękne i zadbane, a woda jest idealnie niebieska. Do głównych atrakcji wyspy należą m.in: Świątynia Wielkiego Buddy, skały Hin Ta Hin Yai, farmy motyli, węży i krokodyli, wodospady Na Muang, Morski Park narodowy Ang Thong. Wyspa została bardzo trafnie opisana przez przewodnik Lonely Planet, w którym została porównana do hollywoodzkiej gwiazdy, która mimo upływu lat, wciąż zachwyca swoją nienaganną urodą. Światowej klasy kuchnia, luksusowe spa, czy 5 gwiazdkowe hotele to tylko jedno z jej wielu obliczy. W tej piękności wciąż pozostał wciąż urok dziewczyny z przedmieścia, który można dostrzec w cichych plażach, ulicznym jedzeniu, buddyjskich świątyniach, czy miejscach noclegowych dla backpackerów.

Podczas naszego dwutygodniowego pobytu skupiliśmy się na północnym wybrzeżu wyspy. Postanowiliśmy ominąć uważane za najbardziej skomercjalizowane części wyspy, takie jak plaże Chaweng czy Lamai. Odwiedziliśmy za to miejscowości: Bophut, Maenam oraz Bang Po.

BOPHUT

Bophut to wioska położona na północnym wybrzeżu Ko Samui i jedno z najstarszych miejsc na wyspie. Główną atrakcją turystyczną miejscowości jest wioska rybacka, w której mieścił się nasz hotel. Fisherman's Village jest wioską tylko z nazwy, tak naprawdę to deptak z dużą ilością drogich restauracji, barów i gabinetów masażu. Jeśli chcecie zobaczyć prawdziwą wioskę rybacką, musicie udać się kilka kilometrów na wschód, w kierunku świątyni Wielkiego Buddy. W każdy piątek w Fisherman's village odbywa się targ. Znajdziecie na nim mnóstwo stoisk z przepysznym jedzeniem, odzieżą oraz pamiątkami.

Świątynia Wielkiego Buddy

Plaże

Bophut beach to piaszczysta plaża z miękkim piaskiem i przejrzystą wodą. Podczas wieczornych spacerów, na które braliśmy czołówki podglądaliśmy życie krabów.

Pływanie i snurkowanie

Woda jest przejrzysta, ale na dnie znajduje się warstwa mułu zniechęcająca do pływania. Brak rafy koralowej uniemożliwia snurkowanie.
Restauracje

Lokalne przysmaki w przystępnych cenach 50 -70 THB (5 - 7 zł) znaleźliśmy w centrum handlowym Bophut Plaza.
Nocne życie

Liczne puby i bary położone z widokiem na zatokę, czynne do późna w nocy.

Świątynia Wielkiego Buddy

Wat Phra Yai - buddyjska świątynia położona ok. 10 km od Fisherman's Village. Świątynia swoją nazwę zawdzięcza ogromnemu, 12 metrowemu posągowi Buddy. Wybudowana w 1972 roku, jest jedną z głównych atrakcji wyspy Ko Samui.

MAENAM

Maenam to miejscowość położona w północnej części wyspy, ok 5 km od Bophut. Jest to bardzo spokojne miejsce z fantastyczną plażą. Maenam beach to rozciągająca się na 7 km piaszczysta plaża z białym piaskiem, lazurową wodą i palmami kokosowymi, pod którymi można schować się przed palącym słońcem. Warto spróbować tu ulicznego jedzenia na stoiskach, które zlokalizowane są przy głównej drodze idącej przez miasto.

Plaże

Maenam beach to jedna z piękniejszych plaż na jakiej byliśmy. Biały piasek, lazurowa woda i palmy kokosowe
Pływanie i snurkowanie

Dno piaszczyte, brak rafy koralowej uniemożliwia snurkowanie.

Restauracje

W porównaniu do Bophut dużo lepszy wybór pysznego i taniego ulicznego jedzenia. Ceny: od 40 - 70 THB.
Nocne życie

Okolica jest bardzo spokojna, późnym wieczorem trudno znaleźć otwarty lokal. Większość z nich zamykana jest o 22.

BANG POR

Bang Por to niewielka miejscowość, znajdująca się w sąsiedztwie Maenam. Do Bang Por dotarliśmy z naszego hotelu na piechotę. 4 kilometrowy spacer w pełnym słońcu i z plecakami nieźle nas wymęczył. Widok jaki zastaliśmy na miejscy wynagrodził natomiast wszelkie trudy podróży. Pobyt w Bang Por wspominamy głównie ze względu na wspaniałą lokalizację w której spędziliśmy cały tydzień tydzień. Nasz bungalow był położony dosłownie kilka kroków od plaży. Do ośrodka należała również fantastyczna restauracja. Nasze ulubione pozycje z karty to pyszne curry na mleku kokosowym oraz orzeźwiające koktajle ze świeżych owoców.

Plaże

Bang Por beach to dosyć wąski pas piaszczystej plaży, miękki piasek, piękna lazurowa woda.

Pływanie i snurkowanie

Niski poziom wody i w większości martwa rafa koralowa uniemożliwiają snorkelowanie w tej lokalizacji.
Restauracje

Smacznie i tanio można zjeść w restauracji należącej do ośrodka By Beach Resort, w którym spaliśmy przez cały pobyt w Bang Por. Dodatkowo, z restauracji roztacza się piękny widok na zatokę.
Nocne życie

Okolica jest bardzo spokojna, w promieniu kilku kilometrów nie ma barów.